: 2014-11-07, 08:37
To jeszcze precz z ciuchcią z Chochołowskiej, biedne zwierzaki muszą wdychać te spaliny !
Forum dla wszystkich miłośników turystyki górskiej.
http://gorybezgranic.pl./
Szacowana moc normalna (czyli taka z jaką dana para mogłaby pracować cały dzień)
ustalona na godzinę, przy założeniach, że siła wynosi 13% masy ciała (179 kG) a
szybkość w stępie 5,28 km/godz (najniższa szybkość badanych koni) wyniosła 1184592
kGm.
Praca faktyczna w badanych warunkach stanowiła 152,8% normalnej.
Należy zwrócić uwagę, że opór zmierzony na tylnej osi fasiągu (powiększony do 130%),
nawet na a dwóch ostatnich odcinkach o największym nachyleniu, o długości łącznej
1850m, mieścił się w granicach siły normalnej ocenianej na 13% m.c. = 179kG.
Niewątpliwe zmęczenie koni powodował dodatkowy wysiłek związany z
samoprzenoszeniem.
Wskazuje to wyraźnie, że badana sytuacja nie powoduje przeciążania koni, a ustalone
przerwy w pracy (20 minut na Włosienicy i 2 godziny na Palenicy) pozwalają koniom
wypocząć i dają dość czasu na ich napojenie i nakarmienie.
Pozwolę sobie, dla porównania, podać wyniki badań faktycznej pracy koni przy zwózce
zboża przeprowadzone na stawce 500 koni w różnych regionach kraju [Sasimowski i
wsp. 1982].
Konie te pracując z przerwami na załadunek i wyładunek ciągnęły wozy z ładunkiem ze
średnią siłą
35,8% m.c. będąc w pracy cały dzień. W czasach gdy wykorzystanie koni do prac
polowych było powszechne, taka eksploatacja koni była uznawana za pracę ciężką ale
dopuszczalną.
Konie w warunkach ekstremalnych przy dobrej technice pracy mogą wykazywać siłę na
poziomie powyżej 80% masy ciała. Oczywiście wysiłek na takim poziomie musi być
krótkotrwały. Średnia maksymalna siłą pociągowa ustalona dla ogierów sokólskich o
masie ok. 680kg (czyli porównywalnej do użytkowanych pod Morskim Okiem) wyniosła
74,6% m.c. [Sapuła, 1988]. Podobne wyniki dla ogierów różnych ras uzyskał w swoich
badaniach Kaproń [1980].
Z powyższego jasno wynika, że aktualne przeciążenia$koni pracujących w zaprzęgach na trasie do Morskiego Oka są około 2,5. krotne w stosunku do ich mocy nominalnej ( lub 1,7.krotne w stosunku do mocy maksymalnej).
Strasznie cienki byłceper pisze: woźnica 50kg)