Strona 1 z 1

Den skandinaviske fjellkjede

: 2015-04-10, 18:43
autor: Vlado
Den skandinaviske fjellkjede 21.08-03.09.2014

Dom Gigantów – część pierwsza - 21-25.08.2014

21.08
Niewiele brakowało a wycieczkę zakończylibyśmy już na starcie.
Dziesięć minut od lotniska zorientowaliśmy się, że nasze dokumenty zostały w skanerze;)
Szybki powrót, błagalne modlitwy i w ostatniej chwili meldujemy się na odprawie. Waga w porządku, od razu po nas Pan życia i śmierci zamknął stanowisko, uffff lecimy!:)

Wybraliśmy się w pięć osób, dwie pary i pasażer na gapę Pan Śmiecio.
Czasami dreptaliśmy razem, czasami własnymi ścieżkami, tylko Pan Śmiecio nie odstępował mnie na krok.
W opowieści skupię się głównie na mojej wersji przygody, może kiedyś pozostali uzupełnią relację swoimi wrażeniami i perypetiami.

Liniami lotniczymi Ryanair z lotniska w Modlinie wystartowaliśmy w kierunku Portu Lotniczego Moss-Rygge oddalonego od centrum Oslo o 66 kilometrów.
Bilety kosztowały nas po 59zł plus bagaż rejestrowany 25€ (po sezonie 15€) jeden na dwie osoby.
Uprzedzając zawczasu pytania dlaczego nie pojazdem czterokołowym?
Cenowo zliczając - promy, paliwo, opłaty za drogi - kontra - przelot, pociągi, autobusy - wychodzi na jedno.
Objazdówki mnie nie kręcą. Podróżując autem gdzieś tracę smak przygody. Podjechać na najbliższy parking, wejść i zejść, to nie dla mnie.
Oczywiste, że autem można zobaczyć więcej, tylko że największe atrakcje Norwegii podziwiałem interaktywnie wielokrotnie bez wychodzenia z domu;)
Wygodniej? Tak, jedzenie nosiliśmy na plecach, ale 35kg bagażu na parę to nie jest jakiś przesadnie wielki ciężar.
I awaria. Nie wyobrażam sobie tego, żeby zepsute auto rozwaliło mi całą wycieczkę, a mechanikiem nie jestem;)

Wylądowaliśmy przed północą. Strefa wolnocłowa na przylotach, nie spotkałem się z takim rozwiązaniem na innych lotniskach.
Trudno nie skorzystać z okazji - sześciopak norweskiego piwa za 55 koron, „na lądzie” w takiej cenie nigdzie nie znajdziemy.
Szybki przepak z bagaży podręcznych do plecaków i na noc, po drodze opróżniając puszki na ławce, ruszyliśmy na dworzec kolejowy w Rygge oddalony niecałe 4km od lotniska.
Na norweskich dworcach nie można koczować, bezdomni mogą zapomnieć o okupowaniu dworcowych ławek, ale my mieliśmy bilety na pierwszy pociąg, więc noc spędziliśmy zupełnie legalnie;)
Bilety kupiłem już w Polsce na stronie przewoźnika.
https://www.nsb.no
Kupując wcześniej można skorzystać z oferty Minipris, w której na dowolną trasę, na dowolny rodzaj pociągu, bez względu na ilość przesiadek, bilet kosztuje od 249 koron.
Od czasu do czasu można trafić na chwilową promocję z biletami po 199 koron.
Bilet standardowy na długich trasach np. z Rygge do Bodø to już niebagatelna suma 1644 korony.

Pociąg BM71

Obrazek


22.08
Z Rygge dojechaliśmy do Oslo, w którym mieliśmy czas na dwugodzinny poranny rekonesans. Na starcie z plecakami napełnionymi w 100% trzeba przyznać, że zwiedzanie jest ciut uciążliwe;)
Na śniadanie skonsumowaliśmy mocno dojrzałe banany w cenie 10 koron za kilogram.
Kolejną przesiadkę mieliśmy w Lillehammer. Kompletna zlewa skutecznie zniechęciła nas do zwiedzania. Miasto mieliśmy w planach jeszcze raz, więc strata nie była aż tak odczuwalną. Udaliśmy się tylko do sklepu Biltema w celu nabycia kartuszy z gazem.
Gaz kupimy w normalnej „polskiej” cenie: 230g – 39,90 koron, 450g – 59,90 koron. Na stacjach benzynowych zapłacimy nawet o 100% więcej.
W Rimi bądź w Kiwi a może to była Rema1000, już nie pamiętam;) bo w kolejnych miastach odwiedzanie marketów było jak rytuał w myśl piosenki „Hera, koka, hasz, LSD”, pozwoliłem sobie na coś, co wyglądało jak półkilowa słodka buła, nazywało się julekake, a okazało się być bożonarodzeniowym drożdżowym plackiem, którego smak łaził za nami już przez cały wyjazd;) Cena do 30 koron, mój bliski terminu ważności nabyłem za dychę.
Inne duże sklepy godne polecenia to Coop i Bunnpris a z żabkowatych Joker.
Może trochę za dużo piszę o cenach, ale spodziewałem się, zgodnie ze stereotypami, że wycieczka do Norwegii mocno wypróżni nam kieszenie. Cóż, Polak potrafi, biegli w wyszukiwaniu marketowych promocji, w Norwegii poradzimy sobie równie dobrze;)
Podróż koleją zakończyliśmy w Ottcie, w której na dworcu znajduje się punk informacji turystycznej. Godzinę połapaliśmy stopa, bezskutecznie ale miejsce było dość kiepskie i poszliśmy na ostatni autobus do Lom, dzisiejszy cel naszej podróży.
Komunikacja autobusowa w Norwegii swoje kosztuje i za odcinek około 60km z Otty do Lom zapłaciliśmy ponad 100 koron na głowę.
Szukając połączeń korzystałem z poniższych stron:
https://reiseplanlegger-ekstern.ruter.no
http://www.ruteinfo.net/en/
http://nri.websrv01.reiseinfo.no/
Posiłkując się informacjami znalezionymi tutaj:
http://www.visitnorway.com/pl
http://www.visitoslo.com/
http://www.visitandalsnes.com/
http://www.mojanorwegia.pl/
A najlepszą moim zdaniem mapę Norwegii znajdziemy tutaj:
http://ut.no/kart/
Nie kupiliśmy ani jednej mapy, wszystko co nam było potrzebne wydrukowaliśmy właśnie na tej stronie.

Oslo i tutejsze „gołębie”.

[img]https://lh5.googleusercontent.com/-SukB2BORKS8/VC_0PuaKSWI/AAAAAAAAE-k/mzUs5af1z7Y/w927-h695-no/pr%2B%281%29.JPG][/img]

Otta to małe miasteczko leżące u zbiegu rzek Otty i Gudbrandsdalslågen.
Leżące w pobliżu dwóch parków narodowych – Rondane, który jest siedliskiem dzikich reniferów, oraz Dovrefjell, w którym mieszkają piżmowoły.

Obrazek

Piżmowół na dworcu w Ottcie.

Obrazek

Zdjęcie z okna autobusu. Całą drogę pociągiem i autobusem jechaliśmy wzdłuż fiordów i rzek. Nabawiłem się kompleksów widząc ogrom wody w Norwegii. Nasze największe rzeki wyglądają dość skromnie przy tutejszych potokach, które ledwo spłynęły z gór.

Obrazek

Kościół klepkowy w Lom z XII wieku, wyczyszczony tylko od frontu;)

Obrazek

Obrazek

Rzeka Bøvra

Obrazek

Obrazek

Rzeka Otta, miejscami wąska i wartka, w szerokich dolinach nie tworzy koryta, płytko wypełniając sobą całą dostępną przestrzeń.

Obrazek

Obrazek

Lom i okolice.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Noc spędziliśmy na polu namiotowym w Lom, cena 80 koron za osobę.
Po podróży wypadało doprowadzić się do porządku i dobrze wypocząć.
Jutro doliną rzeki Visy (Visdalen) dotrzemy do Dom Gigantów – Jotunheimen.

Obrazek


23.08
Alternatywnie popołudniu mieliśmy autobus do samego schroniska.
Trochę poszwędaliśmy się po Lom i poszliśmy spróbować złapać stopa.
Podzieliśmy się parami, tym razem okazało się to zbędne, bo złapaliśmy wielkiego busa, do którego zmieściliśmy się w komplecie;)
Udało nam się dotrzeć aż do Hoft, na skrzyżowanie z prywatną szutrową drogą do schroniska Spiterstulen. Stąd do schroniska jest już tylko 17 kilometrów.
Dziewczyny po chwili złapały kolejnego stopa z Czechami, którzy zatrzymali się chyba tylko dlatego, że nie wiedzieli czy dobrze jadą, bo na ich gpsie tej drogi nie było:)
Do auta zmieściły się dziewczyny i najcięższe plecaki a my obiecaliśmy, że będziemy machać na auta, choć dobrze wiedziałem, że nic z tego nie będzie, bo jakoś mi to nie pasowało, żeby wozić się na tym odcinku. Visdalen bardzo chciałem pokonać na własnych nogach;)
Mój kompan zbierał grzyby, podkreślam zbierał, bo później wcale nie chciał ich jeść, czyżby nie ufał sobie sam?;) ja na kolację skonsumowałem je z wielką przyjemnością:)
Po drodze mijaliśmy takie cuda:

Obrazek

Obrazek

A gdy poszedł w krzaczory w poszukiwaniu wodospadu, ja wlazłem na stado krów.
Kilka byków tam było, więc mimo iż nasze beskidzkie zawsze wyściskam, postanowiłem obejść je łukiem między drzewami, a te krowy zaczęły za mną leźć. Czym ja głębiej w las, tym one szybciej za mną. No pytam się „ale czego wy ode mnie chcecie?” :D
W końcu z nieukrywanym wyrzutem w oczach odpuściły i udało mi się je obejść.

Obrazek

Dolina rzeki Visy wkraczamy do świata Gigantów - Jotunheimen.

Obrazek

Obrazek

Schronisko Spiterstulen 1106m n.p.m.
No tak kotów nie ma, to myszy harcują. Zanim dotarliśmy do schroniska, dziewczyny zdążyły poznać niejakiego Marka i zapędziły go do rozbijania namiotów. My przyszliśmy na gotowe, tylko Marek miał jakiś niepewny wzrok, chyba liczył, że nas krowy zjedzą :D

Obrazek


24.08
Pogodę już w Polsce zapowiadali nam deszczową przez cały wyjazd i na lampę nie liczyliśmy.
Mimo braku przychylności losu z samego rana wyruszamy w kierunku szczytu o nazwie Glittertind.
Przez wiele lat to Glittertind był uważany za najwyższy szczyt w całych Górach Skandynawskich, aż do czasu gdy wiatr zdmuchnął mu czapkę z głowy.
Obecnie ocenia się jego wysokość na 2452 bez i na 2465m n.p.m. z pokrywą lodową.
Ścieżka jest dobrze widoczna a szlak dobrze wymalowany. Oczywiście jak na norweskie standardy, gdzie większość szlaków jest oznaczona po prostu dużą czerwoną literką T.
Mimo całorocznej pokrywy śnieżnej, nachylenie szczytu od strony Spiterstulen nie wymaga używania raków, a najbardziej strome miejsca latem wolne są od lodu. Prawdopodobnie idąc od schroniska Glitterheim raki będą niezbędne.
Po większych opadach czy roztopach, dość problematycznym może okazać się przekroczenie potoków Skauta i Steindalselve.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Jeziorko Leirtjønne

Obrazek

Lato zmierza ku końcowi, a tutaj dopiero wiosna.

Obrazek

Obrazek

Oznaczenia na szlaku.

Obrazek

Obrazek

Na samym szczycie usiadła tak gęsta chmura, że nie widzieliśmy granicy pomiędzy niebem a śniegiem. A być może to oczy były już tak zmęczone wszechprzenikająca bielą?
Okulary zostały w domu, jeszcze w dniu wyjazdu zastanawiałem się czy jest sens je brać.
Źrenice zmniejszone do granic możliwości, nie byłem w stanie odczytać godziny na telefonie.
W tym mleku nawet nie miałem pewności czy jesteśmy na szczycie, czy jesteśmy na właściwym wierzchołku, a bałem się bardzo każdego następnego kroku, by nie spaść z nawisem.
Dopiero Marek, który wchodził na Glittertind następnego dnia, powiedział nam, że nasze ślady prowadziły na sam szczyt;)

Obrazek

Obrazek

Dolina Visy, przy pomocy lupy można dostrzec nasz żółty namiot;)

Obrazek

Stado reniferów w pobliżu schroniska, zoomy nam nie wyszły :D

Obrazek

Myśli kierują wzrok już ku dniu następnemu – Galdhøpiggen.

Obrazek


25.08
Kierowca busa stanowczo twierdził, że szykuje się nam piękna pogoda.
Marzyliśmy o tym by nasze polskie prognozy kłamały. Poranek dawał cień szansy;)

Obrazek

Schronisko Spiterstulen to ogromny kompleks budynków położony w dolinie Visy.
Pole namiotowe znajduje się po drugiej stronie rzeki.
Mostek znajdziemy po prawej stronie, po środku namioty, żółty nasz, a po lewej budynek sanitarny z kuchnią i łazienką, tak więc do schroniska nie mieliśmy potrzeby zbyt często zaglądać.
Cena na polu namiotowym 70 koron od osoby.

Obrazek

Dolina Visy – Visdalen, nasz wzrok często kierował się w tamtą stronę, kolejne dwa dni mieliśmy maszerować właśnie tamtędy w kierunku Gjendebu.

Obrazek

Obrazek

Może czas go przedstawić – oto Pan Śmiecio, na co dzień jest powiernikiem klucza od osiedlowego śmietnika.
Tak bardzo chciał zobaczyć kawałek świata, wciąż się upominał, że podstępem schował się przy śmietniku i chcąc nie chcąc, wyjścia nie było – pojechał;)

Obrazek

Glittertind w końcu pokazał nam swoje oblicze:)

Obrazek

Keilhaus topp 2355m n.p.m. od wschodu.

Obrazek

Obrazek

Rzut okiem na lodowiec Styggebrean.

Obrazek

Obrazek

Spiterhøe 2033m n.p.m.
Jeśli coś mieszam z nazwami, to zawczasu przepraszam, dopiero poznaję te góry;)

Obrazek

Tverråtindan 2309m n.p.m. i lodowiec Svellnosbrean.

Obrazek

Obrazek

Za kolejnym przedwierzchołkiem nareszcie raczył się nam ukazać – Galdhøpiggen 2469m n.p.m. najwyższy szczyt Gór Skandynawskich.

Obrazek

Na szczycie znajduje się mały schron, który obecnie funkcjonuje tylko jako bufet, ale myślę że w sytuacji krytycznej nie odmówili by pomocy.
Pracownik schodzi ze schronu raz na tydzień;)

Obrazek

Niestety ze szczytu mogliśmy podziwiać widoki tylko oczami wyobraźni, trzeba będzie szykować się na powtórkę;)

Obrazek

Całą drogę mijaliśmy się z dwoma izraelskimi alpinistami, na szczycie uraczyli nas świeżo parzoną herbatą po turecku i jeśli mnie pamięć nie myli armeńską a być może albańską nalewką;)

Obrazek

Wracaliśmy tą samą drogą, więc jeszcze raz, może w nieco innej odsłonie, bo pogoda była niezmiernie dynamiczna.
Pan Śmiecio ma duże parcie na szkło;)

Obrazek

Majestatyczny lodowiec Styggebrean, linie szczelin ukryte pod śniegiem potrafią budzić przerażenie.

Obrazek

Obrazek

Schronisko Juvvasshytta i jezioro Juvattnet, stąd prowadzi drugi, bardziej popularny szlak na szczyt.
I ta niezwykła pozioma chmura:)

Obrazek

[img]https://lh6.googleusercontent.com/-IcoVW0AEYvw/VDe8VbXwkdI/AAAAAAAAFHk/VHu-3jlnFfY/w927-h695-no/jt1b%2B%2824%29.JPG][/img]

Ostatnie spojrzenia na szczyt.
W wielu miejscach można przeczytać, że Galdhøpiggen jest wyjątkowo łatwym szczytem i wchodzą tam całe rodziny z dziećmi.
Jakiś czas temu nasi znajomi z Wrocławia ostrzegali nas żebyśmy nie bagatelizowali tego szczytu.
Cóż, mieli rację. Suma wzniesień mocno wzrasta idąc przez wszystkie przedwierzchołki. Częste zmiany pogody. Wysokie głazy, piarg, śnieg, to na pewno nie jest zwykła leśna ścieżka.
Nie twierdzę, że nie należy chodzić tam z dziećmi, ale jest to szczyt dla doświadczonych i odpowiedzialnych rodziców.
A to jak mantra powtarzane zdanie we wszystkich portalach i przewodnikach jest mocno naciągane i świadczy o tym, że autorzy zbytnio nie mają pojęcia o czym piszą.

Obrazek

Glittertind ponownie. Najtrudniejsza, najbardziej stroma część szlaku, widoczna zresztą na zdjęciu, znajduje się pomiędzy dnem doliny a linią śniegu.

Obrazek

Obrazek

Keilhaus topp od zachodu;)

Obrazek

Obrazek

Spiterhøe

Obrazek

Dolina Visy.
Za kilka godzin okaże się, że jutro jednak nią nie pójdziemy.
Dzięki uprzejmości Marka przedostaniemy się od razu do Gjendesheim.
Z jednej strony ciut szkoda, ale z drugiej na pewno czeka nas mniej kilometrów z pełnym obciążeniem i diametralnie wzrasta szansa na pewien szczyt, który do tej pory był rozpatrywany tylko jako opcja, gdyby wszystko układało się jak po maśle.

Obrazek

Obrazek

Aura zaserwowała nam całe spektrum swoich możliwości. Mieliśmy słońce, śnieg z zamiecią, deszcz, grad, burzę w oddali oraz tęczę.

Obrazek

Obrazek

Reniferów dzisiaj nie było, za to pod samymi namiotami pasły się nam owieczki;)

Obrazek

[img]https://lh5.googleusercontent.com/-5wv1pkk8oec/VDe8mjAiEBI/AAAAAAAAFJg/la4MEfoNNgM/w927-h695-no/jt1b%2B%2837%29.JPG][/img]

[img]https://lh6.googleusercontent.com/-mQcc-5oqXIg/VDg3jMBjnEI/AAAAAAAAFLI/fWTJApUIEhg/w834-h480-no/bez%C2%A0tytu%C5%82u.JPG][/img]

: 2015-04-10, 19:04
autor: Pudelek
znajome okolice, byłem tam w lipcu 2008 roku :)

Do Lom przyjechaliśmy autobusem z Bergen i spaliśmy na ławce pod supermarketem - wyspałem się świetnie :) Kościół w Lom z kolei zapamiętały in minus, bo to było jedyne miejsce w Norwegii, gdzie nie pozwolono mi robić zdjęć :|

Potem autobus pod schronisko, rozbiliśmy się mniej więcej tam gdzie Ty :) Tylko, że namiotów innych trochę było.
Obrazek

Na Galdhopiggen padał nam nawet trochę śnieg ;)
Obrazek

A potem spaliśmy na kempingu w Lom w drodze powrotnej i nawet jedyny raz podczas wypadu byliśmy w knajpie na piwie ;)

: 2015-04-11, 22:05
autor: Vlado
Dom Gigantów – część druga - 26-28.08.2014

26.08
Nie da się ukryć, że do Gjendesheim przywiódł nas urok grani Besseggen.
Na Jotunheimen mogliśmy przeznaczyć jeszcze trzy dni. To ciut więcej czasu niż potrzebowaliśmy na grań, chcieliśmy te dni wykorzystać intensywnie;)
Przez moje niedopatrzenie okazało się, że komunikacją nie będziemy mieli jak się stąd wydostać.
Cóż, jakoś to będzie, nie czas teraz o tym myśleć.
Chwilowo pożegnaliśmy się z naszymi kompanami (Oni mieli swoją koncepcję na nadchodzące dni) i w drogę.

Obrazek

Poprzez przełęcz pomiędzy Gjendehalsen a Veslfjellet wyruszyliśmy w kierunku jeziora Bessvatnet. Przekroczyliśmy rzeki Bessę i Russę, następnie idąc wzdłuż całego jeziora Russvatnet przez bagniste delty potoków Tjønnholåe i Blåtjønnåe dotarliśmy do Nedre Russglopet , skąd już przy światłach czołówek poszliśmy do Memurubu.

Gjendesheim i jezioro Gjende.

Obrazek

Obrazek

Nie pamiętam wycieczki, żebym tyle razy spoglądał za siebie.

Obrazek

Gjendehøe (1257m n.p.m.) i Knutshøe (1517m n.p.m.)

Obrazek

Droga numer 51

Obrazek

Sam Minister Środowiska życzył nam udanej wycieczki;)

Obrazek

Rzeka Sjoa z jeziorem Sjodalsvatnet oraz niezwykle kuszące połoniny, od Heimdalshøe po Stuttgongkampen, po drugiej stronie Sjodalen.

Obrazek

Obrazek

Jezioro Bessvatnet i Besshøe (2258m n.p.m.)

Obrazek

Jeziorka Besstjønnin i okolice.

Obrazek

Obrazek

Nautgardstinden (2258m n.p.m.) i Stornubben (2174m n.p.m.)

Obrazek

Obrazek

Jezioro Russvatnet oraz wielowierzchołkowe szczyty Veotinden (2267m n.p.m.) i Styggehøbreatinden (2232m n.p.m.)

Obrazek

Obrazek

Osada Russvassbue.

Obrazek

Obrazek

Przeogromna przestrzeń i kompletna pustka.
Jezioro Russvatnet urzeka „plażami” i mnogością miejsc na biwak.

Obrazek

Obrazek

Mostek na Blåtjønnåe widzieliśmy już bardzo daleka, niestety gdy doszliśmy, okazało się, że jest w remoncie. Niby wyglądał stabilnie, ale obawialiśmy się, że z pełnym obciążeniem, może być niewesoło, gdyby ktoś stracił równowagę.
Wróciliśmy więc na brzeg jeziora, zmieniliśmy buty i po kolana w wodzie przeszliśmy przez, przy ujściu dużo spokojniejsze, wszystkie odnogi delty Blåtjønnåe.
To była niezwykle odświeżająca dawka krioterapii dla obolałych stóp;)

Obrazek

Obrazek

Gloptinden (1678m n.p.m.)

Obrazek

Moje marzenie na jutro – Surtningssue (2368m n.p.m.) oraz Blåbreahøe (2196m n.p.m.)

Obrazek

Obrazek

Kollhøin (1925m n.p.m.)

Obrazek

Besshøe obeszliśmy prawie dookoła.

Obrazek

Czy ja już wspominałem, że cały czas spoglądaliśmy za siebie?
Gdyby nie to, że cały dzień nie mieliśmy zasięgu, że nie wiedzieliśmy co się dzieje z drugą parą, że na pewno Oni martwią się o nas, rozbilibyśmy się już kilka godzin wcześniej gdzieś nad tym bajkowym jeziorem;)
Zacisnęliśmy zęby, czołówki na głowę i w drogę do Memurubu.
Na przełęczy złapaliśmy zasięg, nasi kompani dawno po kolacji odpoczywali w namiocie, więc już nieśpiesznie dołączyliśmy do nich.
Zasypiałem przy gotowaniu, to był cudowny dzień:)

Obrazek


27.08
Moja Dama postanowiła zresetować się w uroczych okolicznościach Memurubu i jeziora Gjende. A ja wybrałem się na szczyt o niezwykle dźwięcznej nazwie – Sutrtningssue – siódmy co do wysokości szczyt Norwegi.
Prowadzą na niego dwa szlaki.
Pierwszy biegnący przez Raudhamran (1893m n.p.m.) i bardzo szybko wychodzący na grań. Moje wrażenia pewnie wynikają z samotnej wędrówki, podczas której zmysły się wyostrzają i dużo ostrożniej podchodzimy do wszelkich trudności, ale miałem poczucie jakbym szedł Orlą bez zabezpieczeń;)
Drugi biegnący wzdłuż doliny rzeki Muru – Memurudalen, dłuższy lecz zdecydowanie łatwiejszy. Oba równie malownicze.
Szlaki nie są oficjalnymi szlakami Norweskiego Towarzystwa Turystycznego (DNT) i nie znajdziemy na nich charakterystycznego „T”. Oznaczone są pionową czerwoną kreską i mam wrażenie, że zostały wyznakowane dzięki staraniom obsługi schroniska Memurubu.

Memurubu, Muru i Gjende.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Szlakowskaz, nazwy nieznacznie odbiegają od tych, które znam z mapy: http://ut.no/kart/

Obrazek

Memurudalen – dolina rzeki Muru i górujący nad nią szczyt Reinstinden (1756m n.p.m.)

Obrazek

Widok na Besshøe w różnych ujęciach towarzyszył mi przez cały dzień.

Obrazek

Jezioro Hesstjønne, kolejne świetne miejsce na biwak.

Obrazek

Sørtoppen (2251m n.p.m.) i okoliczne widoki.

Obrazek

Obrazek

Szczyty po drugiej stronie jeziora Gjende, m.in. Tjønnholstinden (2331 m n.p.m.) i Knutsholstinden (2341m n.p.m.)

Obrazek

Widok na jeziora Reinstindvatnet, Hinnotetjønne, aż po Langvatnet i okalające je szczyty.

Obrazek

Obrazek

Mój szczyt:) - Surtningssue (2368m n.p.m.)

Obrazek

Hellstugutinden (2345m n.p.m.), Memurutinden (2364m n.p.m.) oraz lodowce Vestre i Austre Memurubrean.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

W pobliżu szczytu stoi Nødbu Surtningssue, niewielki schron ratunkowy. A w środku stolik i dwie ławeczki.

Obrazek

Obrazek

Na szczycie! No dobra kłamałem, nie byłem sam;)

Obrazek

Obrazek

Panorama ze szczytu. Napatrzyłem się za te wszystkie dni z wierzchołkami w mleku.
Czuję się już spełniony, a gdy pomyślę o tym co jeszcze przed nami…

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Rozejście szlaków można łatwo przegapić;)

Obrazek

Przede mną już tylko zejście do Memurudalen i powrót doliną - nie, to nie jest zejście, to Góra zrzuca nas z siebie stromym piargiem, a każdy zły ruch wywołuje kamienną lawinę.

Patrząc na te Góry, mocno nadgryzione zębem czasu, zimne i przepełnione mrokiem, cały czas chodził za mną Dante Alighieri:
„Jam dzieło wielkiej, sprawiedliwej ręki
Wzniosła mnie z gruntu potęga wszechwładna
Mądrość najwyższa, miłość pierworodna
Starsze ode mnie twory nie istnieją
Chyba wieczyste, a jam niepożyta”
ANKH - Brama

Jednocześnie bije od nich spokój, dobro i poczucie wolności. Wrażenie jakby nic złego nie mogło się wydarzyć.
Psalm 23:
„Pan jest moim pasterzem, nie brak mi niczego.
Pozwala mi leżeć na zielonych pastwiskach.
Prowadzi mnie nad wody, gdzie mogę odpocząć:
orzeźwia moją duszę.
Wiedzie mnie po właściwych ścieżkach
przez wzgląd na swoje imię.
Chociażbym chodził ciemną doliną,
zła się nie ulęknę,
bo Ty jesteś ze mną.”

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Nawet jeśli nie zdecydujemy się na wysokie szczyty, warto tu zajrzeć dla samej doliny Muru. Przepiękne widoki i wodospady. Żłobienia w skałach, które w ogóle mi nie wyszły na zdjęciach, musicie uwierzyć na słowo;)

Obrazek

Obrazek

Po drodze znalazłem pięknego czerwonego, który wystarczył mi za całą kolację,
więc państwo ze zdjęcia, obok których znalazło się miejsce na nasze namioty, mimo iż pierwotnie miałem wobec nich plany kulinarne, zamiast do garnka trafili na matrycę aparatu.

Obrazek

Obrazek


28.08
Dzisiaj mamy w planach zmierzyć się z mitem Grani Besseggen;)
Szlak granią od Gjendesheim do Memurubu jest jednym z najczęściej odwiedzanych i najbardziej malowniczych szlaków w Jotunheimen jak i w całej Norwegii.

Obrazek

W pierwszej części podejścia bardzo ładnie prezentuje się Memurubu i dolina Muru, prawie identyczne zdjęcia prezentowałem dzień wcześniej, więc nie będę przynudzał.

Obrazek

Besshøe przez te trzy dni mieliśmy okazję podziwiać od każdej strony :D

Obrazek

Wspomnienie dnia wczorajszego – Surtningssue.

Obrazek

Jeziorko Bjørnbøltjønne z widokiem na oba powyższe.

Obrazek

Obrazek

A tam szliśmy przedwczoraj – jezioro Russvatnet.
Na łąkach w dole pasło się przeogromne stado reniferów.
Przypomniał mi się właśnie jeden, którego spotkaliśmy dwa dni wcześniej za jeziorem w Nedre Russglopet.
Głośno chrząkał, podbiegał w naszą stronę, a następnie szedł w bezpiecznej odległości, z wysoko uniesioną głową, równo z nami.
Już był późny wieczór, chyba słyszeliśmy, ale nie widzieliśmy innych reniferów. Nie powiem, trochę stracha nam napędził. :D

Obrazek

Gjende i Bjørnbøltjønne.

Obrazek

Obrazek

Jeziorka Øvre i Nedre Leirungen oraz dolina rzeki Leirungsåe a nad nią góruje szczyt Knutshøe (1517m n.p.m.)

Obrazek

Obrazek

Na dole jezioro Gjende u góry jezioro Bessvatnet, różnica poziomów około 400 metrów, a pomiędzy Besseggen (1638m n.p.m.)
Charakterystyczny kolor Gjende nadają glina i zmielone, rozpuszczone skały spływające strumieniami z lodowców, nazywane mlekiem lodowcowym.
Przewodnikowe zdjęcia przedstawiające grań ostrą jak ostrze noża, są mocno naciągane, miejsca na grani jest sporo, co prawda trzeba napracować się rękami, co z pełnymi plecakami jest dość męczące, ale grań jest do przejścia dla każdego przeciętnie sprawnego turysty.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Jezioro Bessvatnet.

Obrazek

Obrazek

Cały boży dzień „wlokłem ten ból przez Włocławek”, a moja Dama po dniu odpoczynku oczywiście śmigała jak młoda sarenka.

Obrazek

Przed nami ostatnie podejście na najwyższy wierzchołek na szlaku Veslfjellet (1722m n.p.m.)
Po drodze spotkaliśmy chyba wszystkich norweskich znajomych :D
Niemkę, której znaleźliśmy okulary pod Glittertind. Czechów, których poznałem w Nodbu Surtningssue.
Cały czas mijaliśmy się z parą Niemców, z którą nasze losy jeszcze się skrzyżują, ale o tym opowiem w następnej części.

Obrazek

Rzut okiem na całość.

Obrazek

Postanowiliśmy wzdłuż rzeki Bessy zejść do Besheim.
Lillehammer już chyba całkiem wybiłem sobie z głowy, będzie co robić następnym razem, najważniejsze by w jakikolwiek sposób dostać się do Otty.
Następnego dnia około 13:30 mieliśmy pociąg do Åndalsnes i kupione już bilety.

Obrazek

Obrazek

Po trzech godzinach o 21:00, wiedząc że nasi kompani są już w drodze do Otty, przynajmniej im się udało, postanowiliśmy na dzisiaj dać sobie spokój ze stopem. Trochę zmarzliśmy tak stojąc, od Bessheim biła wizja ogrzewanej hytty, długo się nie zastanawialiśmy, raz podczas całego wyjazdu, chyba możemy sobie na takie luksusy pozwolić? :D

Obrazek

: 2015-04-12, 14:59
autor: Wiolcia
Chyba te prognozy z Polski, na szczęście, nie do końca się sprawdziły, bo non stop oglądam na Twoich zdjęciach połączenie bieli śniegu i błękitu nieba. I bardzo rozlegle widoki, na które przy niepogodzie nie byłoby jednak szans.
Na Galdhøpiggen też nie mieliśmy pogody - cały szczyt był w chmurach, a na dole tylko trochę lepiej. Też przydałoby się w końcu to powtórzyć.
Przy okazji Besseggen pisałeś o stadzie reniferów - udało Wam się je spotkać? Bo nam tak i to widowisko zatrzymało nas w miejscu na dłuugi czas!

Obrazek

Obrazek

Czekam na kolejny odcinek - ciekawa jestem, gdzie spędzicie ostatnią część wyjazdu. Skoro Andalsnes, to może okolice Drogi Trolli albo Alpy Romsdal?

: 2015-04-12, 18:06
autor: Piotrek
Dość mroczne krajobrazy, nawet gdy pogoda słoneczna się trafiła.
Spoko, mnie się taki klimat podoba :-)

: 2015-04-12, 18:36
autor: Vlado
Wiolcia tak;) przez wyjazdem uznaliśmy, że co ma być to będzie, przecież przez cały czas nie może lać :D
Pogoda z prognozami rozjechała się o 180 stopni;)

Małemu stadku reniferów z bliska przyglądaliśmy się pod Spiterstulen.
Był jeszcze ten jeden odważny;) nad jeziorem Russvatnet.
A to przeogromne stado podziwialiśmy niestety tylko z góry:)

Skoro Åndalsnes, to i najbardziej polska z norweskich gór ;)

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=h2L9uKW8Gis[/youtube]

Zapomniałem, że drugą część miałem przerobioną na tylko polskie znaki, już naprawiłem błąd:)

Piotrek pisze:Dość mroczne krajobrazy, nawet gdy pogoda słoneczna się trafiła.

Piotrku i bez palm :D

: 2015-04-12, 21:00
autor: _Sokrates_
Wrzucanie prehistorycznych relacji powinno być zakazane! :D

: 2015-04-12, 21:11
autor: Piotrek
Vlado pisze:
Piotrek pisze:Dość mroczne krajobrazy, nawet gdy pogoda słoneczna się trafiła.

Piotrku i bez palm :D


Pamiętliwa z Ciebie bestyja :D
Ale fakt, coś jest na rzeczy :-)

: 2015-04-13, 19:19
autor: Vlado
No właśnie Sokratesie mam chęć wrzucić kilka(dziesiąt) swoich starszych relacji, o ile zacne grono forumowiczów nie ma nic przeciwko temu?
Pamięć już nie ta i lepiej już nie będzie;) bloga żadnego nie planuję, więc chociaż na forum chciałbym mieć taki swój pamiętnik;)

: 2015-04-13, 19:29
autor: _Sokrates_
Vlado pisze:Pamięć już nie ta i lepiej już nie będzie;)


Pewnie dlatego, że jesz za dużo zieleniny :D

: 2015-04-22, 16:41
autor: Vlado
Kraina Trolli – 29.08.-03.09.2014

Titta på dem, sade trollmor. Titta på mina söner! Vackrare troll finns inte på denna sidan månen.

Spójrz na nich, powiedziała matka trolli. Spójrz na moich synów! Piękniejszych trolli nie znajdziesz po tej stronie księżyca.

John Bauer

Obrazek


29.08
Zerwaliśmy się skoro świt z nadzieją, że dzisiaj ze stopem pójdzie nam łatwiej. Przez dwie godziny przejechało może kilkanaście aut.
Patrzymy, ktoś zwalnia i energicznie macha, to nasi znajomi Niemcy ze szlaku. „Staliście tutaj całą noc?” zapytali z przerażeniem w głosie.

Czy w Norwegii łatwo łapie się stopa? Kilka miesięcy temu odpowiedziałbym, że to kompletna porażka.
Po czasie, już bez emocji, stwierdzam, że bardzo łatwo, tylko nie ma kogo łapać…;)
Przez godzinę przejeżdża tyle aut, co na średnio ruchliwej, polskiej drodze w kilka minut.
W dodatku większość kierowców na widok autostopowicza ucieka na drugi pas, co wywoływało we mnie sporą frustrację;)
Lecz ujmując rzecz czysto statystycznie, stojąc nawet trzy godziny, stopa w Norwegii łapie się bardzo łatwo;)

Obrazek

Do pociągu mieliśmy jeszcze sporo czasu, więc z dużym entuzjazmem przyjęliśmy propozycję Niemców, by zajechać jeszcze do Ridderspranget.
Jest to miejsce, w którym rzeka Sjoa mocno zwęża, tworząc malowniczy kanion.

Obrazek

Obrazek

Kibelek do bubowego wątku

Obrazek

W Ottcie a następnie w Åndalsnes, przelatując przez wszystkie markety, solidnie uzupełniliśmy zapasy.
Banany - 7 koron, makaron 1kg - 14 koron, sok pomarańczowy 100% 2L - 13 koron, krem czekoladowy - 12, awokado - 6 koron, groszek, kukurydza, cieciorka za 3-4 korony.
Taniocha jak w Biedronce;)
Z wyrobów mlecznych wciągaliśmy kulturmelk, niby maślanka ale smakuje bardziej jak kefir;)
W Polsce straszono nas bardzo cenami pieczywa, owszem są chleby po 40 koron,
ale już za 8-10 można kupić bardzo smaczny żytnio-pszenny chleb z otrębami:)

Romsdal – Åndalsnes – witamy w krainie Trolli.

Obrazek

Końcowa stacja niezelektryfikowanej linii kolejowej Raumabanen, biegnącej wprost bajeczną doliną Raumy – Romsdalen, przez środek górskiego pasma o nazwie Romsdalsalpene.

Obrazek

Pozwiedzaliśmy chwilę Åndalsnes i udaliśmy się na kemping, który będzie naszym domem przez najbliższe 4 dni.

Obrazek

Obrazek


30.08
Na pierwszy ogień wybraliśmy szlak o nazwie Romsdalseggen. Jak sama nazwa wskazuje, jest to szlak z widokami na Romsdal i całe pasmo Romsdalsalpene.
Åndalsnes leży nad Isfiordem, będącym częścią Romsdalfiordu, na wysokości kilku-kilkunastu metrów nad poziomem morza.
W tym roku mamy dużo szczęścia do wychodzenia w góry z poziomu morza;)

Obrazek

Obrazek

Nebba, pierwszy punkt widokowy, tuż nad dachami domów.

Obrazek

Góra Varden (1238m n.p.m.), biegnie przez nią kilkukilometrowy tunel.

Obrazek

Trolltindan, z najwyższym szczytem Store Trolltind (1788m n.p.m.), lodowiec Adelsbreen,
oraz Breitinden (1797m n.p.m.)

Obrazek

Romsdalstrappa, kolejny punkt widokowy, znajduje się na daleko wysuniętej metalowej rampie.
Zafascynowany patrzyłem na grę kolorów na granicy rzeki i fiordu.

Obrazek

Obrazek

Prosten (1263m n.p.m.) i Trollstolen (1141m n.p.m.)

Obrazek

Nesaksla (708m n.p.m.), otwarty schron w pełni wyposażony w sprzęt ratunkowy.

Obrazek

Żeby zobaczyć linię oceanu za ostatnim szeregiem szczytów, musieliśmy wejść jeszcze dużo wyżej:)

Obrazek

Isfjorden i północna część Romsdalsalpene.
Klauva (1512m n.p.m.), Kyrkjetaket (1439m n.p.m.) i Kjøvskartinden (1552m n.p.m.),
oraz inne równie kuszące pagóry, których nazw nie odważę się podać.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Część południowa. Dolina Isterdalen, to tędy wznosi się Droga Trolli.
W dole dźwięcznie brzmiąca miejscowość Brønnsletta.
A ponad wszystkim dostojnie stoją Biskup, Król i Królowa.
Bispen (1462m n.p.m.), Kongen (1614m n.p.m.) i Dronninga (1544m n.p.m.).

Obrazek

Obrazek

Jeszcze raz Varden.

Obrazek

Kilka ujęć ze szlaku.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Na Romsdalseggen dotarliśmy do miejsca o nazwie Åkesvarden (1140m n.p.m.)
Niewiele dalej szlak zaczyna schodzić do Isfjorden, my planowaliśmy wrócić tą samą drogą.
Szlak omija Blånebbę, najwyższy szczyt w tym widokowym masywie.
Jeśli jeszcze kiedyś dane będzie nam dotrzeć w te okolice, na pewno ją odwiedzimy;)

Obrazek

Blånebba (1320m n.p.m.) na wyciągnięcie ręki.
Ciut dalej Romsdalhorn (1550m n.p.m.) i Store Venjetind (1852m n.p.m.) - najwyższy szczyt pasma Romsdalsalpene.

Obrazek

Dolina Raumy – Romsdalen.
Dla tego widoku warto wyczaić dzień roku, godzinę, kiedy północne ściany Trolltindan dostają najwięcej światła.

Obrazek

Popołudniowa kąpiel w rzecze, woda może miała ze 4 stopnie.
Pierwsze wrażenia piorunujące, po chwili robi się całkiem ciepło i można nawet trochę popływać.
Kilka minut krioterapii i człowiek czuje się jak młody Bóg;)

Obrazek

Na lewo norweski Matterhorn, na prawo weselny orszak Trolli.
W takich okolicznościach przyrody mógłbym zamieszkać;)

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek


31.08)
Postanowiliśmy choć raz „poczuć się jak japoński turysta”;) Wybraliśmy się więc autobusową linią turystyczną z Åndalsnes do Geiranger.
Autobus kursuje od 21.06 do 31.08, trafiliśmy na ostatni kurs w sezonie;)
Oprócz naszej czwórki w podróż wybrały się jeszcze tylko trzy Japonki:) W drodze powrotnej było ciut tłoczniej;)
Z głośników wydobywał się klimatyczny norweski folk, kierowca zatrzymywał się na wszystkich punktach widokowych, dając nam po kilka minut czasu na robienie fotek.
Trasa przejazdu wiedzie niezwykle widokową drogą nr 63, znaną z Drabiny Trolli – Trollstigen, Norddalsfiordu i Drogi Orłów – Ørnevegen.

Obrazek

Widok z okna.

Obrazek

Obrazek

Punkt Widokowy Trollstigplatå i okoliczne szczyty.
Biskupa już przedstawiałem, Alnestinden (1665m n.p.m.), Storgovfjellet (1629m n.p.m.) i Stigbotthornet (1622m n.p.m.).

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Valldal.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Norddalsfjord.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Kierowca z pasażerami na pokładzie wjechał pod zakładowy dystrybutor. Nikt go nie kontrolował. Napisał tylko na karteczce ile zatankował. W bogatej Norwegii dystrybutor godny upadającego pekaesu, no bo w sumie po co marnować pieniądze skoro wciąż działa?
Wyobrażacie sobie coś takiego w naszej Polsce?

Obrazek

Na Ørnesvingen – Zakręcie Orłów obowiązkowo musieliśmy się zatrzymać.

Obrazek

Obrazek

Znajduje się tutaj punkt z widokiem na Geirangerfjord.

Obrazek

Obrazek

Geiranger.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Do portu zawijały coraz to większe jednostki.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Momentami robiło się naprawdę tłoczno:)

Obrazek

Planowaliśmy odwiedzić wodospad Siedmiu Sióstr i farmę Skageflå. Chodziła mi po głowie wycieczka kajakiem, ale 600 koron za dwójkę skutecznie ostudziło mój zapał. Fajną opcją jest motorówka z elektrycznym silnikiem, na którą wówczas gdzieś zabrakło nam ogólnego entuzjazmu. Ostatecznie znajomi wybrali się na rejs łodzią a my w dwójkę poszliśmy na lody a raczej na loda, pomyśleć nad dzisiejszym planem.
Uwierzcie :D po trzykilowym lodzie nie da się już nic zrobić. Siedząc na plaży przyglądaliśmy się bezmyślnie wpływającym do portu statkom, a gdy już mogliśmy wstać, poszwędaliśmy się Geiranger.
Wycieczka podobała mi się bardzo, choć sam fiord myślałem, że zrobi na mnie dużo większe wrażenie. Gdybyśmy byli na objazdówce pewnie by tak było, ale pejzaże które podziwialiśmy wędrując po Jotunheimen trudno będzie przebić.

Obrazek

I tak minął nam kolejny dzień:)

Obrazek


01.09
Początek naszego szlaku znajduje się przy punkcie widokowym Trollstigplatå. Nie bardzo potrafiłem pojąć dlaczego poprzedniego dnia wróciliśmy do Åndalsnes?
Przecież spokojnie mogliśmy zabrać majdan ze sobą i spać powyżej Trollstigen.

Z kempingu przez Brønnslettę doszliśmy do drogi nr 63 biegnącej wzdłuż Isterdalen.
Raczej z wybitnie luźnym nastawieniem ustawiliśmy się na skrzyżowaniu, na kilkugodzinne łapanie stopa najzwyczajniej nie mieliśmy czasu, uda się to dobrze, a jeśli przez godzinę nic nie złapiemy, to pójdziemy popatrzeć na Ścianę Trolli od dołu.
Na raty, kawałek z Wietnamką pracującą w pobliskim hotelu, kawałek z niemieckimi turystami, ekspresowo pokonaliśmy Trollstigen:)
Wkraczamy do świata Trolli;) Czyli wystarczy odrobina wiary i marzenia się spełniają?

Obrazek

Obrazek

Biskup, Król i Królowa w pełnej krasie:)
A nad nimi górują Finnan (1786m n.p.m.) i Alnestinden (1665m n.p.m.)

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Stigbotthornet (1622m n.p.m.) i jezioro Stigbotnvatnet

Obrazek

Obrazek

Pierwsze spojrzenie na Ścianę Trolli.

Obrazek

Obrazek

Frokostplassen – jedyne na tej kamiennej pustyni porządne miejsce na biwak.

Obrazek

Storgrovfjellet (1629m n.p.m.)

Obrazek

I kilka innych ujęć z domu Trolli.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Prześwit, którym Storgrova spływa do doliny Istry, to zarazem świetny punkt widokowy z panoramą sięgającą za Romsdalfjord.

Obrazek

Obrazek

Weselny Orszak Trolli - Trollveggen z najwyższym szczytem Store Trolltind (1788m n.p.m.)

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Północna Ściana Trolli - Trollryggen (1740m n.p.m.)
Trollryggen jest jedną z najtrudniejszych ścian wspinaczkowych w Europie, północne ściany alpejskich olbrzymów są przy niej dziecinną zabawą.
Wysokości bezwzględne pozwalają kojarzyć te szczyty z naszymi Beskidami, lecz mają one zupełnie odmienny, surowy wysokogórski charakter.
Trollveggen jest też bardzo „polską” górą.
W 1972 roku Tadeusz Piotrowski, Ryszard Kowalewski, Andrzej Dvorak i Wojciech Jedliński dokonali pierwszego zimowego przejścia Grani Trolli.
W 1974 roku Tadeusz Piotrowski, Ryszard Kowalewski, Wojciech Kurtyka i Marek Kęsicki jako pierwsi zimą przeszli ponad tysiącmetrową direttissimę Trollryggen.

https://www.youtube.com/watch?v=h2L9uKW8Gis

Obrazek

Dolina Raumy – Romsdalen półtora kilometra pod stopami a po drugiej stronie Blånebba (1320m n.p.m.) i grań ze szlakiem Romsdalseggen, którym wędrowaliśmy dwa dni wcześniej.

Obrazek

Najwyższy szczyt całego masywu Trolldindan - Breitinden (1797m n.p.m.)

Obrazek

Obrazek

Na pętelkę zrobiło się zbyt późno i wróciliśmy tą samą drogą.

Obrazek

Na parkingu pusto, na drodze pusto, wyboru nie ma, do Åndalsnes wracamy z buta.
Wzdłuż Trollstigen biegnie stary trakt Kløvstien , który obecnie służy turystom pieszym.
Można poznać na nim historię budowy Drabiny Trolli

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

i spojrzeć na nią z nieco innej perspektywy.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Za serpentynami wróciliśmy na asfalt i po kilku minutach jechaliśmy już z parą młodych norweskich wspinaczy, którzy bez końca mogliby opowiadać o okolicznych ścianach i szczerze nie kryli zdziwienia, że przez dwa tygodnie pobytu w Norwegii w sumie to nie widzieliśmy prawdziwego deszczu;)

Trollom serdecznie dziękujemy za gościnę;)

Obrazek


02.09
Przed nami już tylko długi powrót pociągiem z Åndalsnes do Rygge.
Przesiadki mieliśmy w Dombås i w Oslo.

Obrazek

Obrazek

Kościół w Dombås przykuł moją uwagę już w drodze do Åndalsnes.
Z okien pociągu wyglądał niezwykle atrakcyjnie, niestety z bliska okazało się, że jest to konstrukcja współczesna.

Obrazek

Obrazek

Przystanek w Oslo opisałem już wcześniej w innym wątku:
niekoczujac-na-lotnisku-vt2145.htm

Fiordy w okolicach Lillehammer i Oslo.
Zafascynowany jestem przebiegiem norweskich linii kolejowych.

Obrazek

Obrazek


03.09
Powrót do Polski.
Ostatnie spojrzenia na Skandynawię.

Obrazek

Obrazek

Helska kosa.

Obrazek

Delta Wisły.

Obrazek

Obrazek

Nogat.

Obrazek

Koniec.

Komplet zdjęć:
https://plus.google.com/photos/10935395 ... 2NaNs5DBbA

Zdjęcia z Oslo:
https://plus.google.com/photos/10935395 ... O34x8uZhAE

Filmik z Trolltindan:
http://youtu.be/h2L9uKW8Gis